Vintervila

Vintervila

Den 22 september satte grävmaskinen skopan i marken på den nya flowleden på Lugnet. Och igår, den 17 november, försvann de sista högarna av totalt 300 ton stenkross som lagts ut, formats, krattats och packats längs ca 1,5 km stig. Det innebär att leden nu är klar för vintervila!

Falu Stigcyklister har investerat ca 40 000 kr (maskintid och övrigt material) och uppskattningsvis ca 400 arbetstimmar i leden. Pengarna kommer i huvudsak från medlemsavgifter och överskott från de aktiviteter som klubben anordnat under året. Falu Kommun har investerat ungefär lika mycket pengar i ytskiktsmaterial och maskintid.

Det som nu återstår på projektet är att snygga till alla kanter, röja upp och göra fint längs hela stigen. Men det får bli till våren när snön smält och kvällarna är långa och ljusa. Nu tar vi en välförtjänt vinterpaus och hoppas på en lagom lång men väldigt vit vinter.

Tack alla som bidragit till projektet i stort som smått!
Vi från föreningen riktar också ett stort tack till Falu Kommun/Lugnet för ett bra samarbete.

/Falu Stigcyklister

Lyckad stigbyggarlördag

Lyckad stigbyggarlördag

Igår genomfördes höstens första stigbyggarlördag. Målet med dagen var att forsla ut knappt 100 ton stenkross längs de delar av nya flowleden som går inne i skogen, där större maskiner inte kommer åt samt att shejpa och packa materialet.

Vädret visade sig vara på topphumör, från tidig morgon till kväll.

Kl 10.00 hade ett stabilt gäng på knappt 15 personer samlats och efter en kort genomgång tog arbetet fart med full kraft. Och vad fantastiskt kul det är när ett stort gäng hugger i med samlade krafter – då händer det grejer!

4-hjulingar med släp stod på kö för att lastas med material.

Som tur var fick vi god hjälp med lastningen av några riktigt starka killar också!

Ganska snart började delar av leden ta färdig form och ju mer stig som blev klart desto högre blev peppfaktorn i gänget. Plus att det drällde in mer folk med jämna mellanrum, jag tror att jag summerade det till 25 personer som i lite olika omgångar var med och jobbade – grymt kul!

Schyssta kurvor

We give you: Flow!

Vid 12-snåret tändes grillarna och vi tog en välförtjänt paus i solskenet. Falu Kommun bjöd på kaffe och bullar, korvar grillades och stämningen var på topp! 

Stigbyggarlördag-5.jpg

Sedan höll vi på i samma anda hela eftermiddagen tills solen gick ner och det började bli många tomma blickar och stela ryggar. Och resultatet – färdiglagt hela övre delen ner till toppen av Mördarbacken och nästan hela det följande skogspartiet! Fantastiskt bra jobbat allihop! Så här fint blev det:

Vi har nu satt upp plastband för de delar av stigen som är färdigbyggda, och det betyder: "Snälla, cykla inte på stigen än, vi behöver låta stigen få lite regn och vila innan vi låter däcken nöta på stigbädden." Kanske kan vi öppna delar i höst, men bäst är om det får sätta sig över vintern.

Som sagt – ett stort tack till alla som kom och hjälpte till!
På tisdag kl 19 fortsätter vi att arbeta med stigen längre ner, välkommen även då.

Stigbyggarlördag!

Stigbyggarlördag!


Nu på lördag är det dags för höstens första stigbyggarlördag. Vi samlas uppe vid Kårestugans parkering kl 10.00 och sedan skyfflar vi grus, kör padda och krattar för glatta livet fram till lunch då vi tänder grillarna. Sen skyfflar vi grus, kör padda och krattar för glatta livet tills vi tröttnar.

Det är ganska många ton ytskiktsmaterial som ska läggas ut så ju fler vi är desto bättre (och trevligare!) Det är framför allt partierna högst upp i skogen där vi inte kommer in med hjullastare som vi kommer att jobba med.

Ta gärna med:
- Skyffel och/eller kratta
- Skottkärra
- Arbetshandskar
- Något att grilla
- Barn, sambos, morföräldrar, kusiner... The more the merrier!
Vi har en del redskap och ett par skottkärror, så om du inte äger något av ovanstående blir vi glada av att du dyker upp ändå såklart!

TISDAGSBYGGE
Imorgon tisdag drar vi som vanligt igång elverket kl 19.00 och kör på ett par timmar. Välkommen även då! Ta med pannlampan / ficklampan / fotogenlampan eller annat som lyser, det brukar underlätta om man irrar sig utanför ledlampornas ljus... Vi träffas vid toppen av Mördarbacken där flowleden korsar skidspåret.

Vår bästa tid är nu

Vår bästa tid är nu

Vi är mitt inne i den bästa av bästa säsonger för stigbygge - krispig höstluft, fuktig jord och allmänt gemyt i lampornas sken. Idag var vi ett stabilt gäng som gjorde stordåd på Lugnet. Det kördes padda (nyinköpt dagen till ära), det grävdes, det hackades och det dirigerades grävmaskin.

Översta delen av flowleden är nu redo för ytskikt. Sedan har vi ett kort parti innan man kommer ut på ängarna som behöver lite mer handarbete och ett antal kubik grovt material i botten innan det kan göras klart. Ner över ängarna mot Dalhusområdet är det färdiggrävt och man börjar kunna få en bra känsla för hur det kommer bli när det blir klart. 

Vi har råd att ha grävmaskinen 2-3 kvällar ytterligare och då kommer fokus att ligga på nedre delen av leden där vi ska försöka få in lite härliga rollers och hopp också.

När det blir dags att lägga ut ytskikt tänker vi bjuda in till en lördag när vi kör några effektiva timmar grusflyttning, grillar korv och har det trevligt. Blir vi ett bra gäng då kommer det gå som en dans. Tills vidare kör vi byggkvällar varje tisdag - alltid start kl 19 och vi håller på tills vi tröttnar. 

Välkommen!

 

Nya flowstigen växer fram

Nya flowstigen växer fram

Som ni säkert förstått vid det här laget är vi i full färd med att bygga det mest ambitiösa projektet i Falu Stigcyklisters historia - den nya flowstigen på Lugnet. 

Arbetet går till som så att vår eminenta grävmaskinist Jonas jobbar sig neråt med grävmaskinen och gör grovjobbet (och ibland även finliret ska sägas) och sedan jobbar vi efter för hand och gör den sista handläggningen. Efter det är det dags att börja lägga ut och packa ytskikt, snygga till kanter och göra stigen klar.

Där vi går genom skog gräver vi ganska brett, ca 1,5-2 meter trots att stigen i färdigt skick bara ska bli ca 1 meter bred. Vi gör detta av tre anledningar; dels för att maskinen ska komma fram och att vi ska kunna köra ut ytskiktet med hjullastare, dels för att det gör större marginal att lägga ut en optimal linje för stigen om vi har lite spelrum i sidled, dels för att det ska finnas en viss säkerhetsmarginal vid sidan av stigen utan träd, sten och annat ohälsosamt, så att även ovana cyklister ska våga släppa på lite fart.

Ikväll var vi ett litet tappert gäng på fem personer som sakta jobbade oss neråt längs leden och de första 100-200 metrarna börjar bli redo för ytskikt. Jonas med grävmaskinen är redan nere på ängarna så nu kommer hans jobb att rassla på i god takt närmaste dagarna.

Nästa tisdag fortsätter vi att jobba på stigen och alla är välkomna, ju fler händer desto bättre. Välkomna!


Just som vi trodde att vi var klara...

Just som vi trodde att vi var klara...

Ja, just som vi tyckte att vi var klara med vår skills park för ett tag fick vi för oss att det var vi inte alls. Materialet vi byggde med förra veckan band för dåligt. Och det saknades ju ledstolpar. Sagt och gjort - 15 kubik stenmjöl beställdes, vibratorpadda hyrdes och stolpar införskaffades och kapades. 

Trots EM-finaler i sport på TV var vi ett litet tappert gäng (med finbesök från Göteborg till på köpet) som flyttade försvarbara mängder material, packade, grävde ner stolpar och njöt av en fantastisk sommarkväll. Vi vill inte säga att vi hoppas på regn, men det hade inte skadat med några stilla sommarregn på underlaget innan det börjar cyklas för mycket på det. Så pausa gärna några dagar innan ni testar parken igen.

Nu... tar vi nog lite sommarlov från skillsparken och låter den sätta sig ordentligt innan vi jobbar vidare med etapp 2.


Etapp 1 av teknikområdet klart

Etapp 1 av teknikområdet klart

Vi har nu byggt klart första etappen av teknikområdet på Lugnet. Det innebär att det finns ett antal varianter att cykla uppförs och ett antal varianter att cykla nerförs. Alla med olika svårighetsgrad, från lätt till avancerat. Alla varianter går att kombinera på olika sätt vilket gör att man mycket väl kan spendera en stund med att snurra runt i banan och nöta på både teknik och flås, oavsett vilken nivå man ligger på.

Uppför på innerkurvan, utför på ytterkurvan... Det är den här vägen ner man tar om man vill hoppa över den sista svårare delen av klättringen, och cykla nerförs utan trappsteg.

Det ska skyltas, städas och säkert bättras på med material på fler ställen innan det kan anses klart, men nu är det fullt cykelbart. Området ligger vid de sk sprintbackarna, nedanför Mördarbacken på Lugnet. Står du vid cykeltvätten tar du sikte på hopptornen och trampar ett par hundra meter tvärs över skidstadion som kommer du rätt.

Tomas provcyklar. Betyg: Med beröm godkänt.


Skills-parken småklar

Skills-parken småklar

Ikväll fortsatte arbetet med att färdigställa skills-parken och nu är det fullt cykelbart både upp och ner. Vi avslutade den lilla nerförslöpan med två alternativ, aningen tar du en böljande vänstersväng ner och ramlar in i slingan igen eller så försöker du få fart och hoppa ur banan. På väg upp byggde vi till en småknixig balanslinje som alternativ till nerförslöpan. 

Så välkomna upp till Lugnet för att snurra runt, runt, runt och förbättra era cykelskills!


Vill du bättra på dina skills? Då har vi snart en park för dig.

Vill du bättra på dina skills? Då har vi snart en park för dig.

Vi gnetar på med nya Lugnets nya skills park. Idag byggde vi klart hela klättringen och gjorde även det mesta på en kort nerfart. På vägen upp kan man i nuläget antingen köra huvudlinjen som börjar lättsamt men sedan blir lite tuffare för varje serpentinkurva man passerar. Eller så väljer man den hårda linjen som genar brantare upp och har några kluriga trappsteg och en riktigt tight kurva runt en tall. På vägen ner njuter man av några trappsteg, eller så steppar man upp det hela ett snäpp till och börjar nerfarten med ett stendrop på dryga halvmetern. Det låter kanske inte så farligt, men det räcker gott för att stå på huvudet ordentligt, vilket man vill undvika bland stenarna. Det finns med andra ord något för de flesta redan nu. Ett par varv här så har du både fått upp flåset och bättrat på tekniken!

Hampus på sista delen av klättringen, där det brantar på något. När stenmjölet fått regna in ordentligt kommer det vara en stenkista man cyklar på sista biten.

Härifrån går det nerförs.

Vill man ta den tuffa linjen ner gör man så här. Hampus får det som vanligt att se lätt ut.


Skills-Parken växer fram

Skills-Parken växer fram

Trots att det bara är dagar kvar till en av cykelsveriges absolut största händelser (Canyon Enduro Sprint om du undrar) så fortsätter Falu Stigcyklister outtröttligt att mejsla fram en skills park i den steniga terrängen vid skidstadion.

Till skillnad från förra tisdagens misärväder var det idag betydligt lättsammare tongångar. Det märktes även på byggtakten som var mer än god. När kvällen rundades av hade vi byggt oss nästan ända upp till toppen av sluttningen, gjort en alternativlinje med några luriga knixar, byggt en balansfeature av sten, med mera med mera. Samt självklart avhandlat livets alla stora frågor hängandes på ett spadskaft som sig bör.

Balans-feature.

Anders som drabbats av gubbvad dagen till ära testcyklar istället för att gräva. Med elcykel.

Vackra kurvor i solnedgången.

Climbing turns enligt skolboken.

Det hyggligt lättcyklade huvudstråket kompletteras med flera svårare vägval för den som vill få lite mer tuggmotstånd.

Well done!

Ny skills park på Lugnet

Ny skills park på Lugnet

Ikväll påbörjade vi arbetet med en ny skills park på Lugnet. Platsen för parken är området runt sprintbackarna på skidstadion och parken kommer att innehålla allt från klättringar i olika svårighetsgrad till hopp, balanshinder och andra features. Fokus är cross country/trail och målet är att alla som cyklar MTB ska kunna använda området för att slipa på sina färdigheter. Första etappen är att bygga en klättring med ett antal climbing turns, stenkistor och trappsteg som kommer att utgöra stommen i parken.

Vädret visade sig först från sin grinigaste sida med 7 grader och ett ihärdigt regn. Men framåt kvällen avtog regnandet och när Hampus langade fram kolakakorna var gemytet plötsligt totalt. Fin stig byggde vi också. Bra jobbat allihop!


En svartvit kväll på Lugnets Röda

En svartvit kväll på Lugnets Röda

Vi summerar ännu en lyckad byggkväll i Lugnetskogarna. Denna afton ägnades åt att förlänga och bättra på spänger på Lugnets Röda... Väderprognoserna var allt annat än goda inför kvällen. Trots detta dök det upp en efter en och vi var tillslut ett riktigt stort gäng, med en salig blandning av barn, ynglingar och gubbar. Mest gubbar om vi ska vara ärliga. Bullar bjöds det på också minsann. Och en riktigt fin, stabil och lång spång blev det också byggt. Så nu är det fina lilla stigpartiet närmast Mjölnarbo ännu lite finare. Bra jobbat alla!

Trots att vi var på Lugnes Röda och byggde blev det ikväll bara svartvita bilder i kameran.



Aktuellt inför säsongen

Aktuellt inför säsongen

Här kommer en uppdatering på vad som är på gång inom Falu Stigcyklister den här säsongen.

1. Vårunderhåll och öppnande av lederna på Lugnet

Falu Stigcyklister har ett åtagande gentemot Falu Kommun att underhålla MTB-lederna på Lugnet. För detta får vi ett driftsbidrag som vi använder till att återinvestera i material till nya leder, skaffa nya verktyg och att skaffa oss mer kunskap om hur man anlägger MTB-leder. Förutom underhåll och förbättringar av lederna ingår det även i åtagandet att innan lederna öppnar se till att alla skyltar sitter där de ska och att broar mm är i ok skick. Vi har i år gjort ett antal förbättringar både på röda och blåa leden, samt kompletterat med skyltar och saknade stolpar. I veckan har vi meddelat personalen på Lugnet att lederna är klara att öppna, så på Cykelns Dag nu på lördag öppnar Lugnets leder officiellt för en ny härlig säsong! Cykeltvätten är påslagen sedan någon vecka och Lugnets Camping har nya fräscha hyrcyklar om någon vill hyra.

Vårunderhåll och förbättringar av Lugnets Blåa 7 km.

2. Färdigställande av leden i Källviken

Förra säsongen byggde vi den nya svarta leden i Källviken som många av er redan cyklat. Inför sommaren ska den öppna officiellt med en Biking Dalarna-startskylt vid parkeringen och även en enkel cykeltvätt i anslutning till starten. Dock är det för mycket snö i slalombacken än för att vi ska kunna öppna leden, men om ett par veckor så...

Källvikens Svarta 8 km

3. Nya stigar på Lugnet

I veckan har Falu Kommun skickat in en ansökan till Länsstyrelsen om att få anlägga tre nya stigar från hopptornen och ner till skidstadion, vänster sida nedifrån sett. Det är vi i Falu Stigcyklister som gjort projekteringen och lämnat förslag på lämpliga dragningar. Framför allt är det en "grön-blå" flow-led som vi hoppas ska kunna byggas. Det är tänkt att bli en lätt led som både nybörjare och avancerade ska kunna njuta av. Tänk bredare, slätare och enklare än de stigar vi byggt tidigare, men med skönt flow och alternativa features i kanterna. Utöver detta ingår en "röd" singletrack och en enklare DH-bana i ansökan. Vi hoppas att Länsstyrelsen ger klartecken för dessa projekt innan sommaren. Här nedan ser du det förslag på dragningar som skickats in.

4. Canyon Enduro Sprint och Scandinavian Outdoor Games

Den 31 maj arrangerar Falu Stigcyklister tävlingen Canyon Enduro Sprint som arrangeras i samband med Scandinavian Outdoor Games. Tävlingen är redan slutsåld (bortsett från 3 bonusplatser i dam motion) och det kommer att bli en riktigt fin tävling. Tävlingskommittén har slitit hårt med att få till en riktigt bra bana, med allt vad det innebär av markägartillstånd, provcyklingar och planering. Det behövs ytterligare ett litet gäng funktionärer under tävlingen, så vill du ha en trevlig dag i skogen och samtidigt göra en insats för klubbens ekonomi skickar du ett mail till urtomasnilsson@gmail.com.

Och om du mot förmodan missat Scandinavian Outdoor Games rekommenderas en titt på http://outdoorgames.se - det finns massor av kul för hela familjen under helgen, så medan du hjälper till med enduro-tävlingen kan övriga familjen roa sig på Lugnet. 

5. Maillistan

All information om klubben som är av vikt skickas på maillistan som du hittar länk till här på sidan, men följ oss gärna på Facebook och här på vår nya webb (falustigcyklister.se) också för den delen.

Använd mycket gärna maillistan för att ragga cykelkompisar eller om du behöver hjälp med cykelrelaterade frågor! Andra frågor ser vi dock gärna att du lyfter i andra forum, vi börjar bli ganska många på listan och alla uppskattar inte att få mailkorgen fylld med sånt som inte har med saken att göra.

 

Med hopp om en ny fantastisk cykelsäsong i Sveriges bästa cykelstad!

Falu Stigcyklisters styrelse, genom Per

Inför CES2015 - Marco Buehler

Marco Buehler är en tysk cyklist som kör för Canyons MTB-sektion. I fjol höll han en uppskattad enduroclinic under Scandinavian Outdoor Games och i år är han tillbaka för att med sin kollega Tobi Müller hålla mountainbikeclinics med inriktning mot enduro och downhill.
Bilden på Marco är tagen av Hans Berggren (
www.hansberggren.se) under fjolårets enduroclinic.

Could you tell us a bit about your current riding situation. On the Canyon website they mention a ”junior enduro project” called The Canyon Enduro Rider. What is this?
The Canyon Factory Enduro Team is the professional team that focuses on the Enduro World Series. Tobi and me, we are the young guns... We focuse on the European Enduro Series and on regional races.


Since this is your second time in Falun we are naturally very curious about how you experienced last years visit and what your thoughts are for this years race?
I'm so happy to come back to Falun! The race last year was really cool, i enjoyed the stages, they varied a lot, everyone was relaxed and happy to race.


You are holding some enduro clinics on saturday before the race. For everyone that won’t be able to participate in them, what would you say is the most important thing to focus on in enduro racing besides ”stay on the bike and have fun”?
It's all about consistency. You don't win a race in one corner or jump. Over many hours the hole package has to work with enough food and water, with the right bike setup and for sure with a good speed over the day.

Inför CES2015 - Neil Arnold

Inför CES2015 - Neil Arnold

Inför årets Canyon Enduro Sprint tänkte vi prata lite med några av deltagarna från i fjol som nu kommer tillbaka till Falun för årets tävling. Först ut i den här serien är vinnaren av enduroserien 2014 Neil Arnold från Uppsala. Neil driver tillsammans med hustrun Helena cykelbutiken/-verkstaden Velotek/Hjulhuset och har sannolikt försett stora delar av startfältet med hjul från brittiska Hope där han har ett förflutet.
Bilden på Neil kommer från fjolårets tävling och är tagen av Hans Berggren (www.hansberggren.se)

Vad roligt att du kommer tillbaka och cyklar i Falun i år igen. Hur upplevde du fjolårets tävling - är det några särskilda minnen som hänger sig kvar?
Falun I think was the first time I'd ridden my bike down any sort of hill last year (living in Uppsala we're not blessed with that sort of thing!) So riding upto stage 1 and standing under the Ski jump looking down was a nice memory. The first run down the hill wasn't something I want to remember though! It takes a few runs to get the feeling back!

I fjol vann du både enduroserien och ett veteran-guld på downhill-SM (på samma cykel). Vad har du för planer för årets säsong - finns det egentligen något sätt att toppa det?
Podium at an XC? (most probably not!) Yes, it was a bit surprising. I didn't have any expectations at all last year. I'd not ridden so much since moving to Sweden and the Enduro series was just meant as a bit of fun and getting some coverage for the shop. The downhill was a good run really, pleased to do so well on my little #Enduro bike and not be that far behind the top fast boys. DH is more my early background and it was really fun to be back riding in anger again. Not bad for an oldie! The Enduro was more about being consistent and riding well all the time. I have to thank Robin (Wallner) though for not turning upto the last event really - as he clearly was the fastest rider all season! But as the (english saying?!) goes - "you have to be in it to win it"!

Jag har läst att du tidigare varit mekaniker åt brittiska cykelförbundet. Med den bakgrunden, hur många verktyg packar du ner ryggsäcken inför ett svenskt endurolopp? Var drar du gränsen för vad som går att fixa i skogen?
Last year I think I carried everything in my backpack that I carry with me on my normal rides! That basically means way too much! I probably had 3kg in the bag with a bit of water. I only had 2 issues last year - a big tear on the tyre that the tubeless couldn't fix, the other a destroyed wheel after losing my chain in Åre (near the final stage finish fortunately) so I was able to get away quite easily. This season, I'll be packing less in my new USWE backpack. Essentials only. Tube, Co2, Multi tool, fluid and food. Probably some zip ties and tape for the big repairs

It's hard out on the trail as to what you can fix. 'Most' things can be McGuyvered to get you back home, but to keep running at race pace might be a step too far. I think this is all part of the fun of Enduro. You can't ride it like a DH race and just commit to everything, you've got the chance to ride within your limits and be kind to the bike.

I'd like to see timed transport as well (sorry organisers!) to make sure people think about getting around the whole race in one piece and within a time which is under a bit of pressure. No heading off back to the car park to fix a puncture with all the toolbox available. It should be out on the trail with muddy tyre levers and rusty tools!

If I've jinxed my chances this year by saying all this and my XTR Di2 gets snapped off in the woods - I'll know where to come looking!....

Tusen tack Neil! Välkommen tillbaka till Falun och lycka till i årets lopp!

Nytt blod

Nytt blod

Delar av kvällens trail crew.

Det här var en sådan där kväll när man blir alldeles varm i hjärtat som gammal stigbyggare. Anledningarna till denna upprymdhet är tre; uppslutningen, stämningen, resultatet.

Motljus, golden soil och flanell. Tre goda ting.

Om vi tar det från början och pratar om uppslutningen så var vi inte bara fler än vanligt, det var också en handfull nya bekantskaper. Mycket trevligt! Och när det visar sig att det är ett gäng stigbyggare av bästa kvalité som dykt upp är det ännu trevligare. 

Den här stenen var bara en av flera som behövde flyttas.

Och stämningen då? Jodå, den var på topp. Idel glada miner och flitens lampa lyste i kapp med kvällssolen. Ingen sten var för stor att flytta, inget lingonris för obändigt att ta bort. Och när det dessutom langas fram hembakta kladdkakemuffins framåt kvällningen så är det pricken över i:et.

Från en 90-graders kurva till något mycket trevligare.

Men vad höll vi på med då egentligen? Jo, vi höll på med att bättra på slutet av den handgrävda stigen längst bort på Lugnets Röda 15 km. Ni kanske minns att det var en skarp 90-graders högerkurva strax innan slutet som på ett effektivt sätt tog död på det flow man hade. Detta otyg till kurva är nu ett minne blott och istället kan man njuta av att rulla igenom en lätt doserad och väl tilltagen kurva innan man gasar på sista biten. Riktigt fint blev det och en påtaglig förbättring av stigen.

Så ska en slipsten dras när en kurva ska tas.

The final product.

Stor tack till alla som hjälpte till ikväll!

Brobygge

Brobygge

Vi utlyser på rak arm byggkvällen den 21 april i nådens år 2015 till en av de effektivaste och vackraste byggkvällarna i klubbens historia. Förbättringar av favoritstigen Second Chance stod på agendan och när vi i skydd av mörkret, nöjda och med värkande armar och ryggar rullade hemåt, hade vi förlängt och breddat två träkonstruktioner, flyttat en väldigt stor sten ur en väldigt djup grop och byggt om sista kurvan på stigen så att man slipper ha dödsångest över att framhjulet ska släppa varje gång man kör igenom denna.

Men vi tar det i rätt ordning och med hjälp av bilder istället:

 Superpeppade stigbyggare bakom släpvagn full med spångvirke,

Superpeppade stigbyggare bakom släpvagn full med spångvirke,

Lossning av virke.

 Mästersnickaren Erik. 

Mästersnickaren Erik. 

Magisk kväll. Förlängning av sista träbron på Second Chance påbörjas. Vattenpölarna innan bron är snart ett minne blott.

Den förlängda bron börjar ta form.

Sista kurvan på Second Chance har fått en total make over med massor av awesome flow.

Pretty epic att möta solnedgången längs en sån här stig.

Det har ibland höjts röster att bron mitt på Second Chance är lite smal. No more. Nu finns det plats att vingla bäst man vill.

 Tänk vad mysigt det är att vara ute i skogen tillsammans ändå.

Tänk vad mysigt det är att vara ute i skogen tillsammans ändå.

Summa summarum - en grym kväll med ett grymt gäng. Nästa vecka kör vi igen.

Liverapport

Liverapport

Första byggtisdagen är ett efterlängtat vårtecken. Såhär ser det ut just nu.

 Glada stigbyggare. 

Glada stigbyggare.